A classe hem llegit el llibre Usos educatius dels blogs. Recusos, orientacions i experiències per a docents.Aquest llibre m'ha ajudat més a entendre el món dels blogs i ha saber enfocar més aquest i la matèria de GTIC.
Estructura dels blogs - glossari:
El primer que m'agradaria destacar del llibre és el glossari que hi havia sobre els elements del blog:
- Blogroll: és un menú de llistes d'enllaços que l'autor i autors d'un blog recomanen i destaquen (amb la ttemàtica del blog o per altres elements que vulguin destacar.
- Comentari: motor d'intercanvi entre l'autor i el lector què ajudarà a crear coneixement.
- Enllaç permanent: normalment la direcció de l'enllaç permanent inclou la data en què es va publicar
- Etiquetes i categories: són elements que faciliten l'organització i identificació dels continguts.
- Ping (no molt necesari): sistema que s'utilitza per difondre els propis articles.
- Widget: components que permeten ampliar les posibilitats pròpies d'una plataorma.
- Post: article o entrada, el cos de contingut que forma el blog.
- Retroenllaços: quan un blog fa referència a un article o entrada d'un altre blog.
- RSS, feed o sindicació (en parlaré en una altra entrada)
Conclusions d'un bloc:
- Extrema facilitat d'us
- Diverses funcions en les àrees de llengües
- L'escriptura té sentit com a activitat social
- Es comparteix el coneixement i se sotmet a les opcions de debat.
- És un mitjà de comunicació amb gèneres textuals afavorint l'augment d'alfatetització a aquest nou àmbit comunicatiu
- Integrar les Tic a les àrees i a través seu a l'alfabetització digital i al desenvolupament de les competències digitals.
Els blogs educatius
Es va començar a desenvolupar l'Escola Nova a inicis del segle XX i Guerra Civil. Una Escola que es caracteritzava en introduir les noves tecnologies, Célestin Freinet va introduir la impremta i la revista escolar...
I per què els blogs són una pedagogia constructiva?
- Faciliten l'accés a un conjunt de sabers i formes culturals, el qual suposa doble procés: construir una identitat personal alhora social.
- Un aprenentatge a base d'un procés de construcció i reconstrucció de sabers a les aportacions dels alumnes
Per tant ens trobem tres idees fonnamentals:
- L'alumne és el responsable últim del seu propi procés d'aprenentatge, ja que l'aprenentatge està mediatitzat per l'activitat mental constructiva de l'alumne.
- L'activitat constructiva: s'aplica a un saber col"lectiu culturalment organitzat: els sistemes conceptuals i explicatius que configuren les disciplines acadèmiques.
- La ffunció del professor no és només crear les condicions favorables sinó ajudar-los a enfilar aquesta activitat amb el saber col·lectiu culturalment organitzat que tracten de reconstruir
El blog donarà als alumnes motius per escriure amb un propòsit i per uns destinataris diferents al professor. Això els obligarà a ser més reflexius.
El caràcter de blog és una característica molt important des del punt de vista educatiu.
Amb quin objectiu els blogs educatius?
- Construir la seva pròpia identitat
- Construir una representació del destinatari
- Fer explícit el propòsit que es dóna a les entrades o posts
- Seleccionar el contingut de l'entrada i controlar la forma en què la presento
En conclusió, els blogs serveixen per:
- PENSAR
- ESCRIURE
- COMPARTIR I PARTICIPAR
Classes de blogs:
- Blogs de centre: poden presentar diverse modalitats. Mitjà perquè els alumnes publiquin algguns del treballs fets a classe. Es recorre habitualment a magatzems de continguts.
- Blogs de seminari i cursos de formació TIC: els professors que imparteixen cursos o coordinen seminaris de formació en Tic solen usar blogs o wikis com a recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició de la seva manera permanent. Són d'una gran utilitat per als qui vulguin fer els primers passos.
- Blogs de professors:destinats a comunicar les seves reflexions sobre educació, sobre metodogíaen àrees concretes.
- Blog d'aula del professor: proporcionar als alumnes informació, proposar activitats, mostrar recursos multimèdia...
- Blog professor-alumnes: permeten la gestió compartida. El professor pot registrar els seus alumnes si els objectius del blog ho requereix.
- Blog d'aula de l'alumne: li permeten executar les tasques proposades pel professor, carpeta d'aprenentatge digital, gui de navegació, gui de recusos pel blog desenvolupament de temes lliures...
Informació extreta del llibre: Recusos, orientacions i experiències per a docents./ Imatge de: Google imatges
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada